Leren en onderwijzen is altijd afhankelijk van materialen en gereedschappen die op dat moment beschikbaar zijn. Als een leerling leert schrijven moet het over pen en papier beschikken, als we het hebben over digitale leermiddelen moet het kunnen beschikken over de juiste software.
Werken met de meest recente software wordt steeds belangrijker in het onderwijs. Niet alleen is het evident dat de school de leerlingen hierin begeleidt, het is ook belangrijk dat leerlingen en leerkrachten over exact dezelfde software beschikken. Dit niet enkel op school, maar ook thuis, zo kunnen ze efficiënt verder werken aan hun taken of voorbereidingen.
Scholen verschuilen zich vaak achter het standpunt: ‘wat de leerlingen aan software gebruiken en hoe ze eraan komen is niet ons probleem’. De realiteit toont echter dat dit standpunt een ernstige belemmering vormt voor het daadwerkelijke gebruik van deze leermiddelen in de klas én aanzet tot illegaal gebruik van software op school en thuis.
Academic Software geeft aan leerlingen en leerkrachten, zowel thuis als op school, toegang tot deze digitale hulpmiddelen. Dankzij dit platform kan iedereen immers over de software beschikken die nodig is om succesvol te zijn op school. Maar dit impliceert ook dat de school de nodige hulp moet bieden, bij het bekomen en de implementatie van deze hulpmiddelen. Dit is absoluut cruciaal voor het vlot en correct gebruik in de school en thuis.
Academic software heeft een formule uitgewerkt die het mogelijk maakt dat de school toch zijn verantwoordelijkheid opneemt en ervoor zorgt dat iedereen tegen een zeer lage kostprijs over de juiste, legale software beschikt.
Heel wat scholen in Vlaanderen hebben vandaag al het één of ander software-abonnement. Men tekent hiervoor een contract met een softwareverkoper waardoor men licentiematig in orde is voor het gebruik van de software in de school.
Maar digitalisering is véél meer dan het bezitten van een juiste licentiecode voor bepaalde software. Om digitale leermiddelen efficiënt in een schoolomgeving te kunnen gebruiken moeten leerkrachten en leerlingen persoonlijk over dezelfde software beschikken en dit zowel op school als thuis. En vaak knelt hier het schoentje: scholen hebben niet de infrastructuur en kunnen niet de juiste support geven die nodig is om leerkrachten en leerlingen van dezelfde software te voorzien als diegene die op school wordt gebruikt.
Scholen betalen vandaag reeds een behoorlijk bedrag aan software maar dit dekt echter vaak alleen de toestellen die eigendom zijn van de school. Soms krijgen leerlingen en leerkrachten wel gratis gebruiksrechten maar deze worden door de band niet gebruikt omwille van de operationele moeilijkheden dat dit met zich meebrengt. Professionele begeleiding en een helpdesk zijn dan ook onmisbare voorwaarden voor een échte implementatie. Mogelijke problemen bij de installatie en het gebruik van software, zonder dat deze ondersteuning ten laste valt van de school is de énige mogelijkheid om dit daadwerkelijk door te voeren.
Daarvoor is er nu een oplossing! Dankzij het Academic software platform kan de school ervoor zorgen dat iedereen, op welk toestel dan ook, op school én thuis over de juiste software beschikt om efficiënt te kunnen werken én dat zonder dat dit een overlast wordt voor de school, de leerkracht of de ICT-coördinator. Academic Software neemt immers de volledige organisatie, distributie en support van de software voor zijn rekening.
Concreet betekent dit ook het einde van de ‘software-chaos’ in de klas: iedereen krijgt - via een eenvoudige ‘Single Sign On’ - een uniforme login tot de software maar ook tot onder meer Smartschool, Google of Microsoft Office 365.
De formule Academic Software is gebaseerd op het aantal gebruikers in de school. Iedere gebruiker - of het nu de administratieve medewerker, een leerkracht of een leerling is - wordt meegeteld in de berekening van de kostprijs.
Net zoals bij de traditionele handboeken, bekostigt de school de software voor de school, de leerkrachten en de administratie. Leermiddelen – hier in de vorm van software – kunnen worden doorgerekend aan de leerling. Niet alleen krijgen leerlingen dan beschikking over de juiste software, ze beschikken op dat moment ook over dezelfde, correct legale software als op school.
Financieel is dit voor de school kostenverlagend. De school dekt nog wel de kosten voor de software van het eigen computerpark en het personeel maar de leerlingen nemen zelf deel in de kosten voor de software die ze gebruiken.
Belangrijk: ‘Het is altijd de school zelf die beslist of het de kosten van het platform volledig zelf draagt of liever werkt zoals hieronder beschreven. De keuze is aan hen.’
De kostprijs van de software die ter beschikking wordt gesteld als leermiddel aan leerlingen, mag volgens de richtlijnen van de Commissie Zorgvuldig bestuur integraal doorgerekend worden aan de leerlingen mits het volgen van een aantal basisprincipes.Om dit te kunnen doen moet de school bijvoorbeeld overleg plegen met de schoolraad en dit opnemen in het schoolreglement. Ook staat het de leerlingen vrij om de software elders aan te kopen. Deze leerlingen mogen dan worden afgetrokken van de totale telling van de school. Er wordt wel verondersteld dat de leerlingen - die op een andere wijze de licenties hebben verworven - hiervan de nodige bewijzen kunnen voorleggen.
Als de school is ingestapt, krijgt iedereen op school een account op het platform met toegang tot dezelfde tools en software; leerkracht, leerling of administratie, het maakt geen verschil en men kan alle gewenste software eenvoudig downloaden. Maar er is meer: via Academic Software krijg je als school, leerkracht, leerling of student ook de nodige ondersteuning bij de installatie en de activatie van de software. Dus ook thuis. Zo garandeert Academic Software dat iedereen van start kan gaan zonder dat de school een dure helpdesk, extra personeel of downloadfaciliteiten moet inzetten.
Academic Software komt in verschillende bundels. Er is een basisbundel die bestaat uit de meest courante software zoals Intel McAfee Endpoint Security Suite, Microsoft Office 365 Pro Plus (of lagere versie), Microsoft Windows 10 Pro Academic Upgrade (of lagere versie), WeZooZ Academy, Adobe Creative Cloud, Kurzweil & Alinea of Sprint, Autocad, 3D Studio Max, Fusion 360, Inventor, Maya, Revid, Archicad, DreamSpark software en nog veel meer. Zo is er vakspecifieke software inbegrepen voor wiskunde, STEM, aardrijkskunde, economie, Duits, Frans, Engels, informatica, etc. Iedere gebruiker krijgt er ook nog beheersoftware bovenop, bijvoorbeeld Microsoft Windows Server en de bijhorende licenties om op het netwerk van de school te kunnen connecteren.
Binnen Academic Software is ook WeZooz Academy opgenomen.
De combinatie van de juiste hardware en software met de digitale leerstof van WeZooz Academy biedt oneindig veel mogelijkheden om als school vernieuwend aan de slag te gaan. Schakel de enthousiaste leerkrachten van WeZooz in om te variëren, differentiëren en te remediëren. 1.500 handige lesvideo’s en 1.000den oefeningen voor wiskunde, Frans, Engels, fysica, chemie, economie,…
Het hebben van de nieuwste software is één iets, het verdelen en ondersteunen is iets anders. Deze taak neemt de helpdesk van Academic Software volledig voor zijn rekening. Deze professionele helpdesk is telefonisch en via e-mail bereikbaar. Zo kunnen medewerkers, leerkrachten en de (ouders van) leerlingen rechtstreeks contact nemen met de helpdesk als ze problemen hebben met de installatie, activatie of het gebruik van de software.
Zo helpt de helpdesk niet enkel met de installatie van betalende pakketten, maar ook met alle software die gratis is voor het onderwijs maar niet steeds gemakkelijk bereikbaar is. De software wordt mee geïntegreerd in het portaal, er worden installatiehandleidingen en trainingen voorzien (op maat van de leerling of leerkracht). Als er toch iets fout loopt, kan elkeen contact opnemen met de helpdesk van Academic Software. Waar nodig kan de besturing van de computer worden overgenomen om het probleem op afstand te verhelpen.
Er zijn verschillende telmechanismen in de markt om het juiste aantal leerlingen, leerkrachten en administratief personeel te tellen in een onderwijsinstelling.
Academic Software hanteert de officiële september telling van het departement onderwijs (subsidiëringsgegevens) omdat dit gewoonweg de meest logische en correcte is. Jaarlijks zal er een hertelling worden doorgevoerd en zullen de aantallen worden aangepast aan de actuele situatie.
De prijs van het basispakket inclusief BTW, per gebruiker, is vastgelegd op € 23,85 per jaar. Dit kan per jaar of per trimester worden aangerekend. Men kan dus zelf kiezen tussen éénmaal € 23,85 OF 3 keer € 7,95 per gebruiker. Instellingen die een contract aangaan krijgen prijsgarantie voor de duur van drie jaar!
Goed om weten is ook dat de software van het basispakket een minimale kostprijs ten opzichte van de commerciële winkelprijs heeft (basispakket zou ongeveer € 500 per jaar kosten).
Additionele producten kunnen afgenomen worden naar rato van het aantal gebruikers die men wenst te gebruiken. Voor scholen die bijkomende titels wensen toe te voegen aan het basispakket zal de prijs fluctueren naar rato van de toegevoegde softwaretitels. Men is niet verplicht dit voor alle leerlingen of leerkrachten te doen maar alleen voor de groep die deze extra software gebruikt.
De Commissie onderstreept hierbij dat de keuzes voor een pedagogisch project en de daarmee samenhangende leermiddelen tot de autonomie en de pedagogische vrijheid van het schoolbestuur behoren. In het advies CZB/V/KSO/2015/359 van de Commissie wordt gesteld dat, de software die ter beschikking wordt gesteld in het Academic Software-concept, integraal mag worden doorgerekend aan de leerlingen. Dit wordt bekrachtigd in het advies CZB/V/KSO/2016/379 mits het in acht nemen van een aantal voorwaarden (die hieronder worden uitgeklaard).
Antwoord
Ja, het behoort tot de pedagogische vrijheid van een school om leermiddelen integraal door te rekenen aan de studenten.
Software die tot de basisuitrusting van elke school behoort, die de school zelf moet bekostigen en waarin de overheid tussenkomt door een werkingsbudget toe te kennen, kan evenwel niet aan individuele leerlingen worden aangerekend (CZB/V/KSO/2007/161, CZB/V/KSO/2010/273, CZB/KL/KSO/2011/288 en CZB/V/KSO/2012/307).
Antwoord
Neen, uitrusting op toestellen van de administratie en de leerkrachten kunnen niet worden doorgerekend aan de leerlingen. In de formule van Academic Software wordt de software voor de administratieve toestellen en de licenties voor de leerkrachten NIET doorgerekend aan de leerlingen. Deze worden gedekt door de rapportage van het aantal users (leerkrachten en administratie) in de school en worden betaald via de werkingsmiddelen.
De Commissie acht het niet aangewezen dat zij in dit verband limitatief zou aangeven wat wel en niet tot de basisuitrusting van een school behoort. De Commissie stelt hier als principe voorop dat software waarvan niet in redelijkheid denkbaar is dat een hedendaagse school op een normale wijze kan functioneren zonder erover te beschikken, niet aan individuele leerlingen kan worden aangerekend.
Antwoord
Neen, de software van het basispakket voor de leerlingen behoort niet tot de basisuitrusting van de school en mag worden aangerekend. Software voor de administratieve toestellen en de licenties voor de leerkrachten moet integraal worden betaald met de werkingsmiddelen.
Indien een school beslist om het softwarepakket als geïndividualiseerd werkmiddel aan te bieden, dan geldt het in eerdere adviezen en beslissingen neergelegde principe dat vrijwilligheid daarbij de regel is. Wanneer de school zou voorschrijven dat leerlingen verplicht over het softwarepakket moeten beschikken, moet men de vrijheid hebben om het softwarepakket op eigen initiatief langs een andere weg aan te schaffen.
Antwoord
Academic Software is een site-licentie waarbij de aanbieder garant staat dat alle leerlingen in de betrokken school op een legale wijze de software gebruiken. Leerlingen zijn niet verplicht op het aanbod in te gaan maar het is wel de verantwoordelijkheid van de school dat leerlingen in dat geval een bewijs van licentie voorleggen (bij te houden door de school) waaruit blijkt dat ze de beschikking hebben over een legale licentie van de gebruikte programma's.
In de offerte die de scholen ontvingen is de voorwaarde opgenomen dat de basisbundel moet genomen worden door 100% van de leerlingen. Gelet op het principe dat ten opzichte van de leerlingen de vrijwilligheid moet gelden, kan deze voorwaarde dan ook enkel de school verbinden.
Antwoord
Neen, de school mag leerlingen - die op een andere wijze de licenties hebben verworven (en hiervan de nodige bewijzen kunnen voorleggen aan de school) - aftrekken van het totale leerlingenaantal dat aan Academic Software gerapporteerd wordt.
Een school die een overeenkomst sluit, dient er zich bewust van te zijn dat hieruit enkel financiële verplichtingen in haren hoofde kunnen voortvloeien. Nu zij immers op haar beurt in geen geval de leerlingen kan verplichten in te tekenen op het platform, zal zij daarmee bereid moeten zijn een financieel risico te dragen.
Antwoord
Het is juist dat de school een bepaald risico draagt met betrekking tot onbetaalde facturen. Maar dit geldt niet alleen voor software. Ook handboeken, schoolmaaltijden en bijvoorbeeld busvervoer vallen onder dit risico. Bovendien mogen leerlingen - die op een andere wijze de licenties hebben verworven - afgetrokken worden van het totale leerlingenaantal. Zie hier een interessant artikel rond deze problematiek.
Indien een school leerlingen wil verplichten om over toegang tot het leerplatform te beschikken en de kostprijs daarvan wenst aan te rekenen, dan moet de school bovendien de daartoe geëigende procedure volgen. Dit betekent dat die kost in de bijdrageregeling van het schoolreglement moet worden opgenomen en dat hierover, voorafgaand, overlegd is in de schoolraad.
Antwoord
Ja, de school mag de kostprijs voor de digitale leermiddelen doorrekenen in zoverre dat deze aan de vroeger gestelde voorwaarden voldoet (individueel leermiddel), dit in overleg gebeurt met de schoolraad en dit heeft opgenomen in het schoolreglement.
Voor het ter beschikking stellen van het softwarepakket kan de school de leerlingen slechts de werkelijke kostprijs aanrekenen. Dat impliceert dat er een verband moet zijn tussen het gevraagde bedrag en de daaraan gekoppelde dienstverlening aan een individuele leerling. In geen geval kan een school, die ertoe gehouden is voor het softwarepakket te betalen op basis van 100% van de leerlingen, de kost voor leerlingen die niet intekenen op het aanbod via de school afwentelen op de leerlingen die zich daartoe wel engageren.
Antwoord
Neen, de studenten betalen slechts de werkelijke kostprijs. De prijs voor leerlingen die niet deelnemen aan het programma kan in mindering worden gebracht voor zover de school over de nodige attesten beschikt dat de leerling de software elders legaal heeft aangekocht. Academic Software voorziet een percentage van 4% van het totale leerlingenaantal dat in mindering wordt gebracht voor leerlingen die financieel niet in staat zijn de kost te betalen.
Neen, alle pakketten die in het aanbod zitten, zijn gebaseerd op persoonlijk gebruik voor school (user based). Dit wil zeggen dat de licenties (volgens de licentievoorwaarden van de verdeler) per individu moeten worden berekend, los van het feit of ze tot hetzelfde gezin behoren. Bvb. Microsoft laat wel toe om de software op 5 verschillende toestellen te installeren maar dat betekent niet dat deze software door 5 verschillende personen mag worden gebruikt. Deze licenties zijn persoonlijke licenties en gekoppeld aan het live-ID van één persoon. Zodus slechts één gebruiker mag de software op 5 verschillende persoonlijke toestellen tegelijk installeren.
De kostprijs per leerling bedraagt €7,95 per trimester of € 23,85 per jaar. Deze prijzen zijn inclusief BTW. De school kiest zelf of deze factuur in 1 keer wordt voldaan of er per schooltrimester een factuur wordt voorzien.
Er zijn verschillende telmechanismen in de markt om het juiste aantal leerlingen, leerkrachten en administratief personeel te tellen in een school. Academic Software gebruikt de officiële september telling van het departement onderwijs (subsidiëringsgegevens). Voor operationele redenen dient ook het aantal FTE's (Full time equivalent) van de school te worden doorgegeven. Een FTE is ieder personeelslid dat meer dan 200 uur per jaar in de instelling tewerkgesteld is.
Additionele producten kunnen afgenomen worden naar rato van het aantal users die deze wensen te gebruiken. Afhankelijk van het softwarehuis kunnen bijkomende kortingen worden voorzien. Deze kortingen zijn gelijk voor alle scholen, onafgezien van het totaal aantal gebruikers.
Open alles
Waarom Academic Software?
Digitale leermiddelen op school
Doorrekenen van software, mag dat?
Wat bevat het platform nu exact?
WeZooz Academy, pedagogische verrijking
Ondersteuning?
Berekening en prijs
FAQ
HOE WERKT ONS PLATFORM?